"Lily's Room"

This is an article collection between June 2007 and December 2018. Sometimes I add some recent articles too.

A response to the term issue (1)

I reproduced the repeated theological term issue in the Arabic-originated Malay language from the Herald newspaper on this hatena.diary ‘Lily’s Room’ dated 17 October 2007. I discussed the issue in Japanese ‘Yuri no heya’ dated 18 October 2007 (http://d.hatena.ne.jp/itunalily).
Today I will introduce you a response from a Catholic reader which appeared in the Bahasa Malaysia section of the latest Herald (21 October 2007, Vol.14, No 41). Please see the below. (Lily)

“Ruangan pembaca” (p. 18)

‘Mengapa dihalang guna nama ‘Allah’?’ by Ceila Francis, Kajang

Salam damai Editor,

Ini bagi saya isu remeh. Bagaimana pula dengan hak kita sebagai orang Kristian. Beberapa keluaran lalu juga HERALD ada menyiarkan mengenai seorang Uskup Katolik yang mengusulkan nama Allah digunakan.
Nama ‘Allah’ pun kita tak boleh sebut atau gunakan? Saya sebenarya tidak sedar masalah ini, tetapi setelah berbual dengan beberapa orang religius, saya merasa sangat tidak puas hati sekali.
Adakah kita harus menukar perkataan Allah di dalam Alkitab kita semata-mata kerana hal ini? Jika negara ini sebuah negara yang bebas mengamalkan agama, mengapa nama Allah hanya ‘orang-orang’ tertuntu sahaja yang bolhe menyebutnya.
(Tamat)