"Lily's Room"

This is an article collection between June 2007 and December 2018. Sometimes I add some recent articles too.

Statements by CCM & CFM

The first statement below is the Malay translation version of the CCM statement which Lily updated here on 24 January 2008. This was printed on the page 18 of the “Herald” (3 February 2008, Vol.15, No.5) sent from Malaysia. The second statement is a reproduction from the individual blog owned by Rev. Sivin Kit, a pastor of the Lutheran Church in Malaysia. (Lily)
1. Statement by the Council of Churches of Malaysia
Kenyataan akhbar tentang rampasan bahan bacaan Kristian’
Petaling Jaya: Majlis Gereja-Gereja Malaysia(CCM) telah mengeluarkan kenyataan akhbar yang kesal dengan tindakan pihak berkuasa negeri merampas buku kanak-kanak Kristian dari beberapa kedai buku.
Para pegawai tersebut dari Jabatan Kawalan Terbitan dan Teks Al-Quran di bawah Kementerian Keselamatan dalam Negeri, merampas buku-buku ini yang dikatakan mengandungi watak karikatur nabi ynag menyinggung perasaan.
Tindakan rasmi ini juga telah dilakukan di beberapa negeri iaitu Johor, Negeri Sembilan dan Perak.
Tindakan pihak berkuasa ini telah menyinggung sensitiviti umat Kristian dan menyekat kebebasan beragama di dalam negara ini. CCM menyeru kepada Perdana Menteri dan kabinetnya agar menghentikan tindakan yang dilakukan oleh Kementerian.
Berikut merupakan teks kenyataan penuh yang ditandatangani oleh Rev. Dr. Herermen Shastri, Setiausaha Agung CCM.

United to build and to be a Blessing” (sic, no Malay translation)

Majlis Gereja Gereja sesungguhnya tidak menyetujui tindakan para pegawai penguatkuasa Jabatan Kawalan Terbitan dan Teks Al-Quran di bawah Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) yang baru-baru ini telah merampas sejumlah naskah buku Kanak-Kanak Bahasa Inggeris yang dikatakan mengandungi karikatur para nabi dari beberapa buah kedai buku di Johor Bahru, Negeri Sembilan dan Perak.
Para pegawai tersebut tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian dan telah menyalahgunakan bidang kekuasaan mereka dengan merampas naskah naskah buku Kristian.
Alasan untuk tindakan itu ialah karikatur tentang nabi yang terkandung dalam buku kanak-kanak tersebut menyinggung sensitiviti orang Islam.
Perlu diingat, Buku Kristian untuk kanak-kanak tersebut bukan untuk orang Islam, jadi bagaimana pula ianya menyinggung perasaan mereka?
Kedua, segala bentuk ilustrasi yang terkandung dalam buku tersebut diambil dari watak yang terdapat dalam Alkitab yang mempunyai kepentingan rohani untuk Kristian.
Tindakan oleh pegawai tersebut telah menyinggung perasaan sensitiviti umat Kristian kerana penerbitan dan ilustrasi nama-nama atau individu yang terkandung dalam Alkitab menjadi bahan kepada para pegawai Islam yang mahu mengongkong amalan kebebasan beragama di negara ini.
Majlis Gereja-Gereja Malaysia sesungguhnya meminta kepada Perdana Menteri dan juga para ahli kabinet untuk mengambil tindakan segeara bagi menghentikan tindakan yang dilakukan oleh Kementerian tersebut.
Jika tindakan rampasan berkenaan tersebut berterusan, ia akan membelakangkan konsep demokrasi dan menjejaskan perhubungan antara agama dan komuniti di negara ini.
Langkah segera perlu diambil untuk mengubah peraturan pentadbiran terutama di dalam Kementerian Keselamatan Dalam Negeri yang memberikan kebebasan kepada pegawai penguatkuasa mereka yang bertindak sesuka hati.


Rev. Dr. Hermen Shastri
Setiausaha Agung
Majlis Gereja-Gereja Malaysia


2. Sivin Kit's Garden (http://sivinkit.net)

PRESS STATEMENT by CHRISTIAN FEDERATION OF MALAYSIA(PERSEKUTUAN KRISTIAN MALAYSIA)

Hands Off our Bibles


The Christian Federation of Malaysia registers its protest in the strongest terms, at the action of a Custom Officer at LCCT, who confiscated 32 English Bibles belonging to a Christian, who was bringing it from Manila for use in her church.
The reason given by the Custom Officer is that since it is the Bible, it needs to be cleared by the Internal Security Ministry’s Control Division of Publications and Al-Quran Texts.
Since when has English Bibles become a “security issue” in our country?
Why is it, the said Control Division is amassing such rights to itself that allow Muslim civil bureaucrats to decide for Christians what religious material they can read, or bring into the country?
We have received many complaints from Christians being told to hand over religious books to custom officers at various checkpoints in the country. Now they even want our Bibles!
The Bible is our holy and sacred book. We will not comply with any directive from government or its agencies that infringe on our right to use our sacred book and other Christian literature.
We appreciate that the Deputy Minister of Internal Security, YB Dato’ Fu Ah Kiow has taken action to have the Bibles returned to the person concerned, explaining that the Customs officer had no such authority to seize the Bibles.
But in view of the fact that this is not an isolated case, we call upon YB Dato’ Fu to come up with a directive restraining all government agencies from future harassment especially by the internal security enforcement officers.
In the run-up to the National Elections, it is important for the churches to be convinced that the policy of the Barisan Nasional guarantees religious freedom and would not tolerate any actions that undermine the religious rights of all citizens of Malaysia.


Bishop Dr. Paul Tan Chee Ing., SJ
Chairman, Executive Committee
Christian Federation of Malaysia
5th February 2008

(End)