"Lily's Room"

This is an article collection between June 2007 and December 2018. Sometimes I add some recent articles too.

Malaysia on Israel

As for the origin of these on-going debates on Israel in Malaysia, please refer to my previous postings dated 7 February 2012 and 10 February 2012 respectively. (Lily)

1. Utusan Malaysia Online(http://www.utusan.com.my)
(1) Akhbar Jerusalem Post puji Anwar, 17 Februari 2012
Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA(mohdasron.mustapha@utusan.com.my)
KUALA LUMPUR 16 Feb. - Akhbar terkemuka Israel, The Jerusalem Post menerusi penulisnya, Michael Ordman menyambut baik sokongan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap segala usaha yang dapat menjamin keselamatan negara haram itu.
Ordman yang diiktiraf pemikirannya oleh Jerusalem Post kerana prihatin terhadap teknologi bagi menjamin kelangsungan Israel berkata, beliau secara peribadi gembira dengan kenyataan yang dibuat Ketua Pembangkang itu.
"Dari segi politik dunia, secara peribadi saya suka dengan berita bahawa Ketua Pembangkang Malaysia mengiktiraf Israel ketika ditanya sama ada Anwar bersedia membuka hubungan diplomatik dengan Israel," katanya.
Beliau berkata demikian sebagaimana dipetik dalam entri terbarunya bertajuk We have lift-off yang ditulis pada 6 Februari lalu, di laman web Jerusalem Post, http://blogs.jpost.com.
Ini bukan kali pertama 'lidah' Israel itu memuji Anwar kerana pada 20 Mac 2008, akhbar sama menerusi rencana bertajuk Anwar Ibrahim: Malaysia's Future Prime Minister?' turut menyanjung Ketua Pembangkang tersebut.
Pada 26 Januari lalu, akhbar The Wall Street Journal menyiarkan kenyataan kontroversi Anwar yang menyokong keselamatan Israel apabila berkata: "Saya menyokong semua usaha untuk menjaga keselamatan negara Israel."
Kenyataan itu mendapat kecaman pelbagai pihak tetapi Anwar menegaskan pendirian tersebut dibuat berdasarkan penyelesaian dua negara dalam isu Israel-Palestin, konsep yang ditentang Pas dan majoriti umat Islam.

(2) The Jerusalem Post sambut baik sokongan Anwar, 17 Februari 2012
SEBUAH media Israel dilaporkan menyambut baik kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau akan menyokong segala usaha menjaga keselamatan Israel ketika diwawancara oleh Wall Street Journal (WSJ) baru-baru ini.
The Jerusalem Post (jpost.com) menyiarkan tulisan penulis tamunya, Michael Ordman yang menyambut baik sokongan yang ditunjukkan oleh Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu terhadap Israel.
Laporan berkenaan didedahkan oleh blog Anwar AIDC (www.anwaraidc.com) yang kemudiannya disiarkan oleh beberapa blog lain.
Ordman seperti dipetik blog itu berkata, beliau secara peribadi gembira dengan perhatian yang diberikan oleh Anwar terhadap penubuhan negara Israel
“Dari segi politik, saya secara peribadi suka dengan berita tentang perhatian tinggi diberikan ketua pembangkang Malaysia, Anwar Ibrahim untuk negara Yahudi ketika ditanya (oleh AWJ) sama ada beliau mahu membuka hubungan diplomatik dengan Israel,” kata Ordman.
Ordman adalah penulis blog dari “Good News From Israel” turut diiktiraf pemikirannya oleh akhbar tersebut kerana usaha gigihnya memberi perhatian terhadap pencapaian terbaru Israel dalam bidang teknologi, kesihatan, perniagaan, kewujudan bersama dan membina sebuah negara Israel.
Sebaliknya, bagi penulis blog propembangkang seperti Pak Bakar (penarikbeca.blogspot.com), sokongan Anwar terhadap Israel itu jelas satu tindakan tidak bijak yang boleh menggugat kedudukan pakatan pembangkang sendiri.
“Bakaq tak perlu ada Ijazah Linguistik atau Sarjana Bahasa Inggeris untuk memahami kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Bakaq tak perlu otak sehebat otak saintis roket untuk memahami kenyataan bodoh dan bangang dari semua aspek itu.
“Dari awal lagi, aku dah agak dah Anwar akan kata kat aku supaya tengok dalam konteks apa Anwar bercakap. Memang ada komen lagu tu masuk dalam ruang komen blog ni,” katanya.
Katanya, sikap kepala batu dan buat-buat tidak tahu yang ditunjukkan oleh Anwar juga boleh menambah kesukaran mereka untuk melawan UMNO sedangkan kenyataannya “I support all efforts to protect the security of the state of Israel” itu boleh menyukarkan tugas pembangkang.
Blog My KMU (www.mykmu.net) pula musykil dengan tindakan Anwar yang tidak membuat kenyataan kepada umum, sebaliknya hanya mahu bertemu secara peribadi dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi menjelaskan isu tersebut.
Katanya, tindakan sedemikian akan memudahkan beliau memutarbelitkan fakta di hadapan Nik Aziz memandangkan Menteri Besar Kelantan itu kurang arif tentang apa yang berlaku di luar dari negeri itu.
“Jika Anwar membuat kenyataan umum, semua masyarakat dunia sudah pun arif mengenai situasi yang berlaku dan (tetapi) jika ia dilakukan secara tertutup dengan Nik Aziz, maka Nik Aziz punya fokus hanya tertumpu pada Anwar dan tidak kepada perkara-perkara sebenar di luar sana,” katanya.
Blog 1Malaysia (siemens-melayumaju.blogspot.com) pula mendedahkan sikap Anwar yang tetap mahu menyalahkan UMNO terhadap isu Israel yang membelitnya.
Katanya, Anwar dalam satu majlis di Subang Jaya baru-baru ini mendakwa UMNO telah memfitnah beliau dan memadamkan kenyataan yang mengandungi pernyataan tentang hak rakyat Palestin.
“Apa hal UMNO nak buat semuanya itu? Sudah dijangka Anwar akan pusing cerita punya dan akhirnya menyalahkan UMNO. (Sedangkan) kalau kita baca balik berita WSJ, akhbar itu tulis dengan jelas dan terang kenyataan itu,” katanya.
Dalam pada itu, Azrinizam Ibrahim (anginperubahan.blogspot.com) dan blog Gelombang Rakyat (gelombang-rakyat.blogspot.com) mendedahkan kenyataan Anwar yang menyokong kegiatan homoseksual seperti dilaporkan dalam sebuah akhbar di Indonesia baru-baru ini.
Dalam wawancara dengan akhbar tersebut, Anwar berkata: “Perkahwinan lelaki dengan wanita adalah suatu yang mutlak dari agama tetapi homoseksual itu tidak perlu dihukum oleh negara, melainkan ia dilakukan di tempat awam.”
Kenyataan Anwar itu jelas menunjukkan beliau menghalalkan kegiatan homoseksual, membenarkan ia dilakukan secara tertutup, sama seperti kenyataan beliau kepada BBC pada Januari lalu.
Sementara itu, Raja Petra Kamaruddin yang akhir-akhirnya membuat pendedahan demi pendedahan mengenai Anwar dan parti pembangkang sekali lagi membuat dakwaan terbaru menerusi blog Malaysia Today (www. malaysia-today.net).
Kali ini beliau mendakwa kegagalan gerakan 16 September yang dirancang oleh Anwar bagi membolehkan pembangkang menduduki Putrajaya menerusi pintu belakang pada 2008 lalu adalah disebabkan keengganan seorang ahli perniagaan, John Soh menyerahkan wang RM300 juta. Ia sekali gus menggagalkan hasrat Anwar untuk menjadi Perdana Menteri, iaitu satu-satunya cara beliau untuk melepaskan diri daripada menghadapi dakwaan meliwat kali kedua.
Satu lagi yang menarik perhatian ialah kupasan Syed Akhbar Ali (syedsoutsidethebox.blogspot.com) mengenai pelaburan hartanah Medini oleh Khazanah Nasional.

(3) Pujian penulis Israel jerat Anwar?, 18 Februari 2012
KUALA LUMPUR 17 Feb. - Kenyataan penulis akhbar terkemuka Israel, The Jerusalem Post, Michael Ordman yang memuji pendirian Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melindungi negara tersebut memberi gambaran bahawa kenyataan Ketua Pembangkang dalam The Wall Street Journal (WSJ) itu adalah benar.
Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) , Abdullah Zaik Abd. Rahman berkata, pujian Ordman menunjukkan bahawa kenyataan Anwar mengenai perlindungan terhadap Israel adalah tepat.
"Ini yang kita bimbang, dalam masa beliau (Anwar) cuba menafikan tetapi pihak Israel memuji kenyataan tersebut dan ini memberi gambaran apa yang disebut oleh Anwar dalam WSJ adalah benar," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Ordman yang menyambut baik sokongan Anwar terhadap segala usaha yang dapat menjamin keselamatan Israel.
Ordman yang diiktiraf pemikirannya oleh Jerusalem Post kerana prihatin terhadap teknologi bagi menjamin kelangsungan Israel berkata, beliau secara peribadi gembira dengan kenyataan yang dibuat Ketua Pembangkang itu.
Kenyataan Ordman dipetik dalam entri terbarunya bertajuk 'We have lift-off' yang ditulis pada 6 Februari lalu, di laman web Jerusalem Post, http://blogs.jpost.com.
Abdullah Zaik menegaskan, Israel tidak mempunyai hak walau seinci terhadap negara Palestin, justeru sebarang usaha melindungi Israel mesti ditentang.
Dalam pada itu, Pensyarah Kolej Kajian Undang-undang, Kerajaan dan Antarabangsa (COLGIS), Dr. Mohd. Azizuddin Mohd. Sani menegaskan, pujian yang diberi kepada Anwar itu tidak memberi kesan positif terhadap Ketua Pembangkang tersebut.
"Sudah tentu apa juga yang positif mengenai Israel, pasti puak Zionis akan memberi sokongan dan pujian namun rakyat di negara ini akan tertanya-tanya apa akan jadi jika Anwar diberi peluang memerintah dan ini tidak memberi kesan positif kepada beliau," katanya.
Beliau berkata, Anwar sendiri meletakkan dirinya dalam keadaan bahaya kerana mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan pendirian umat Islam di seluruh negara.
Sementara itu, Pensyarah Program Hubungan Antarabangsa Sekolah Sains Sosial Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof. Madya Dr. Mohd. Noor Yazid menegaskan pujian yang diberi oleh Ordman kepada Anwar mungkin mempunyai helah tertentu.
"Kita tahu Israel mempunyai pelbagai helah namun rakyat Malaysia khususnya umat Islam boleh berfikir secara rasional perlukah lagi memberi sokongan kepada Anwar yang memberi jaminan terhadap keselamatan Israel," katanya.
(Tamat)

2. Malaysiakini (http://www.malaysiakini.com)
(1) Israeli writer fuels onslaught against Anwar, 17 February 2012

A single line by an Israeli writer complimenting Anwar Ibrahim’s controversial statement on Israel has fuelled the mainstream media’s onslaught against the opposition leader.

In its front page today, Umno-owned Malay daily Utusan Malaysia reported that Michael Ordman, a writer for Israeli daily The Jerusalem Post, had praised Anwar for his support to ensure the security of Israel.

The report, titled ‘Akhbar Jerusalem Post puji Anwar’ (Jerusalem Post newspaper praises Anwar), described the English-language broadsheet newspaper as ‘Israel’s mouthpiece’, and claimed that it is not the first time the daily has complimented Anwar.

Utusan pointed out that the daily expressed admiration towards Anwar in an article titled ‘Anwar Ibrahim: Malaysia’s Future Prime Minister?’ published on March 20, 2008.

A check by Malaysiakini found that Ordman’s article entitled ‘We have lift-off’ is one of the articles in his column ‘Just look at us now’ which focuses on Israel’s latest achievements in the fields of technology, health, business, co-existence and building the Jewish State.

However, only one sentence in the article touched on Anwar’s statement.

“And from the political world, I personally liked the news of the high regard that Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim gave to the Jewish State when asked whether he would open diplomatic ties with Israel,” read the article.

The PKR de facto leader, who has been continually accused as a US and Israel agent by Umno leaders and pro-Umno media, faced another media onslaught after he reportedly said in an interview with the Asian Wall Street Journal (AWSJ) recently that he supported “all efforts to protect the security of the state of Israel”.

This prompted PAS spiritual leader Nik Aziz Nik Mat to issue a hard-hitting statement, urging Anwar to either request AWSJ to retract the statement or take legal action against the publication.

However Anwar had defended the remark, arguing that it was not read in its full context.

According to Malay daily Sinar Harian, Nik Aziz said he will meet Anwar during his trip to Kuala Lumpur next week to listen to Anwar’s explanation on the issue.

(2) DAP Youth slams Zahrain's remarks on Israel, 17 February 2012
by Susan Loone

Penang DAP Socialist Youth is miffed by Bayan Baru MP (Independent) Zahrain Mohd Hashim's recent statement that the party has been silent on the issue of Israel.

State Dapsy treasurer Steven Sim said the former PKR leader's comment in the Malaysiakini report Zahrain taunts LGE's total silence on Israel yesterday was not only incorrect but smacked of "incitement".

Instead of condemning the DAP and its secretary-general Lim Guan Eng, Zahrain would be better off "working diligently" for the Bayan Baru community and Penang, Sim said.

"He should not waste time defending Umno," added the Seberang Perai municipal councillor, reminding Zahrain that it was the ruling party that paid millions to the public relations company Apco, which has links with Israel.

Zahrain ticked off the Penang chief minister for his silence on Opposition Leader Anwar Ibrahim's controversial comment on Israel in the Wall Street Journal (WSJ) last month.

The independent MP claimed that Anwar, the PKR supremo, had clearly "insulted the Palestinians" who have been and still are being oppressed in their own homeland for decades.

Anwar's comment had invited a flurry of criticisms from both BN and Pakatan Rakyat leaders, condemning him for showing support for Israel and indirectly endorsing the oppression of the Palestinians.

However, the Permatang Pauh MP and PKR de factor leader has maintained that his remark in the WSJ article had been taken out of context.

DAP consistently opposes Israel

Sim insisted that DAP had been consistent in its struggle for justice, freedom and solidarity of the oppressed, regardless of ethnicity and religion.

The best example, he added, was when Guan Eng was jailed for defending a Malay family in Malacca.

"The DAP has always been supporting the struggle of the Palestinians and has condemned the violence of the Israeli regime towards the community," Sim said.

"DAP leaders are in the forefront of Malaysia's condemnation of all the violence and cruelty towards the Palestinians," he added.

In this respect, Sim reminded Zahrain that in April 2002, then DAP international secretary Teresa Kok strongly condemned Israel's defensive shield operation in the West Bank.
Zahrain is desperate

In May 2010, the party's adviser Lim Kit Siang was one of the first leaders to urge all parties to come together to register their anger on Israel's attack on the Gaza-bound Freedom Flotilla.

In October last year, Bakri MP Er Tech Hwa was ejected from the August house for urging Umno to answer accusations of existing trade relations between Malaysia and Israel when both countries do not have diplomatic links.

Sim described Zahrain's statement as the uttering of a "desperate politician" who was willing to slander others for his own political survival.

"It is clear here that his tactics are similar to Umno's, which often makes baseless allegations against the DAP to threaten the Malay Muslim community," Sim said.

"They want the people to believe that it is only Umno that is capable of defending the Palestinian Muslims."

Sim demanded that Zahrain, who left PKR following a tiff with the Penang chief minister soon after the 2008 general election, makes a public apology for his baseless accusations.

(End)