"Lily's Room"

This is an article collection between June 2007 and December 2018. Sometimes I add some recent articles too.

Catholic Herald in BM

Today I received the latest issue of the Catholic Weekly Herald (5 August 2007, Vol.14, No.30) from Malaysia. This weekly newspaper has been using the four languages; English, BM (Bahasa Malaysia), Chinese and Tamil. There are more English pages than BM pages in this newspaper, although BM is the sole National and Official Language of Malaysia. Would you like to know why? The excerpts below quoted from the three articles in the BM section (Herald Mingguan Katolik) will tell you the reason for that. (Lily)
1.‘Penubuhan Kerasulan Umat Bahasa Malaysia di Holy Family’ (Muka 18)

Kajang: Memandangkan kumpulan umat berbahasa Malaysia semakin ramai di sekitar Kajang, makan satu Kerasulan Umat Bahasa Malaysia (KUBM) telah ditubuhkan di Gereja Holy Family. Antara lain objektif penubuhan KUBM di Gereja Holy Family ialah melayani umat Bahasa Malaysia dan ingin mengadakan Misa Kudus di dalam Bahasa Malaysia, setiap minggu ke empat.
Selain itu KUBM ini juga bertujuan untuk menguruskan aktiviti berbentuk kebudayaan bagi masyarakat Sabah, Sarawak dan Indonesia.

2.‘Pembentukan iman kanak-kanak’ (Muka 19)

‘Salam damai Editor,
Saya gembira dengan wujudnya Ruangan Kanak-Kanak di ruangan bahasa Malaysia Kanak-kanak. Walaupun adanya ruangan kanak-kanak dalam Bahasa Inggeris tetapi bagi kami komuniti Indonesia ianya amat menyenangkan sekali. Saya mempunyai tiga orang anak kecil dan mereka begitu gembira dengan ruangan ini.
Terima kasih di atas usaha baik HERALD.
Imelda Pius, St. Antony, Pudu.’

3.‘Syabas kepada HERALD’ (Muka 19)

‘Salam damai Editor,
Saya sering kali mengikuti perkembangan ruangan Bahasa Malaysia. Saya amat terkejut dengan perubahan demi perubahan yang dilakukan. Dahulu ruangan ini begitu membosankan dengan berita-berita dari Indonesia yang langsug(?) saya tidak faham. Saya memang dan sentiasa menantikan agar ruangan Bahasa Malaysia akan bertambah lagi. Sekarang ini isu antarabangsa memang kurang di ruangan Bahasa Malaysia. Cadangan saya, ruangan pembaca mungkin boleh diselang selikan dengan ruanagan antarabangsa.
Akhir sekali saya, tahniah kepada kakitangan HERALD.
Calixtus Felix, Kuala Lumpur.'

(End)